Poznání naší tváře je dúležité, jestli si ju chceme obhájit...
Vaše příspěvky, připomínky, otázky, přání, stížnosti... (všecko jen smysluplné a k tématu) pište na adresu: moravska.orlica@gmail.com

Pár slov o trati č. 256 a pár fotek zastávky želetické

10. září 2010 v 11:21 | Alda |  Zajmavá místa
Při cestě na dovolenou do Starého Poddvorova nás dvě objížďky zavedly na silnici Bučovice-Ždánice-Čejč, která v jednom místu vede souběžně s bývalou železniční tratí č.256 Čejč-Ždánice. Moju pozornost upoutaly nejen koleje, které se strácejí ve vysoké trávě a někde i v porostu náletových dřevin, ale aj pozústatky sloupú telefonního vedení s potrhanými dráty a předvšeckým budova zastávky Želetice. Při spáteční cestě ze Starého Poddvorova do Olomouca jsem se rozhodl pořídit několik snímkú této již polorospadlé budovy a taktéž kolejiště v prostoru stanice.
Trať Čejč-Ždánice se začala stavět roku 1906, o dva roky později byla otevřena pro nákladní dopravu, následující rok byla zahájena aj doprava osobní. 25 kilometrú dlouhá trať byla určena předvšeckým pro přepravu řepy cukrovky, osobní doprava měla až druhotný význam. Stanice a zastávky na této trati se nacházely obvykle daleko od sídel, což se později trati stalo osudným. Trať sice přežila velký sesuv púdy v sedmdesátých letech, po němž byla nákladně opravena, ale nedokázala vzdorovat konkurenci dopravy autobusové a předvšeckým v 90.letech dopravě automobilové. Aj přesto se osobní doprava udržela do roku 1998. Eště o deset rokú dříve bylo dokonce možno z Čejče do Ždánic jet púlnočním (!) vlakem, jak dokládá tehdejší jízdní řád. To v dnešní době, kdy je dokonce v některých velkých městech rušena noční MHD, přinejmenším překvapí.
Osobní doprava na trati teda byla zastavena v roku 1998, přesně k 31.březnu. Nákladní doprava přežila do roku 2003, kdy svoju činnost skončila ždánická šroubárna, kam eště vlaky zajížděly. Trať byla částečně pojížděna aj nadále, a to v úseku Čejč-Uhřice u Kyjova, kde probíhala nakládka ropy. Nyní sú tamní zdroje napojeny na ropovod Družba a ani tento úsek teda néni v současnosti užíván. Fyzická likvidace mu ale zatím nehrozí, na rozdíl od koncového úseku z Uhřic do Ždánic. Ten byl v roku 2006, poté, co se tudy eště projelo pár zvláštních vlakú, úředně zrušen. V roku 2008 pak SŽDC vydala rozhodnutí o fyzické likvidaci této části trati. Likvidace již částečně proběhla, byly strženy staniční budovy v Ždánicích aj v Dražůvkách (předcházející stanice). Koleje však zústávají, stejně jako budova zastávky želetické, aj když měla likvidace být skončena k 30. červnu 2010. Naděje pro trať č. 256 mnoho nezbývá, avšak stále tu eště je ta možnost, že by trať přežila až do nástupu zemského zřízení v ČR, kterého se snad jednou dočkáme. Třeba by se moravské zemské úřady k polozapomenuté trati zachovaly vstřícněji. A eště jedna myšlenka mně napadá: kdyby byly snahy HSD-SMS počátkem 90.let uspěly a bývalá Země moravskoslezská by získala samosprávu už tenkrát, třeba by k ukončení provozu "Ždáňky" ani nebylo došlo...?

Zdroj: http://cejc-zdanice.webnode.cz

zeletice1
Celkový pohled na prostor zastávky/nákladiště Želetice. Koleje se téměř scela strácejí v trávě. Přesto lze dobře odhadnout, kam vedou (pohled od přejezdu směrem k Čejči).

zeletice4
Staniční budova sice eště stojí, ale nezústalo z ní než torzo, nesloužící ničemu jinému než řádění místních sprejerú...

zeletice5
Hlavní traťová kolej. Na snímku je vpravo sotva patrná hrana nástupiště, taktéž se strácející ve vysoké trávě.

zeletice6
Na opačném (od přejezdu) konci staniční budovy se dochovala tabule s názvem zastávky.

zeletice7
Vprostřed druhé staniční koleje se uchytil stromek. Koleje už téměř nésú vidět.


 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 WaclawN | E-mail | 17. ledna 2017 v 21:12 | Reagovat

Chtěli byste zvýšit návštěvnost na orlica.blog.cz několikrát? Hledat v google: Masitsu's tricks

2 ZdenekK | E-mail | Web | 29. dubna 2017 v 16:17 | Reagovat

Velmi pěkný blog, těším se na nová pracovní místa

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama