Poznání naší tváře je dúležité, jestli si ju chceme obhájit...
Vaše příspěvky, připomínky, otázky, přání, stížnosti... (všecko jen smysluplné a k tématu) pište na adresu: moravska.orlica@gmail.com

Do Tovačova... na nádraží!

10. června 2010 v 15:45 | Alda |  Zajmavá místa
Tento článek je určen předvšeckým pro příznivce železnic, ale tovačovské nádraží stojí za vidění aj těm, kdo se o vlaky příliš nezajmají - a do malebného hanáckého města přijedou třeba kvúli prohlídce významného zámku nebo na tradiční výlov místních rybníkú.
Tovačovské nádraží bylo postaveno jako koncová stanice místní, 11 kilometrú dlouhé dráhy Kojetín - Tovačov, jejíž provoz byl zahájen 1. září 1895. Výstavba této trati trvala rok a púl. Zajmavostí je, že přes Tovačov měla púvodně vést aj dráha z Olomouca do Nezamyslic (podle požadavkú prostějovských radních v roku 1867). O stavbu trati Kojetín - Tovačov se nejvíce zasloužili bratři Guttmanovi, velkoprúmyslníci, kteří počátkem 90.let 19. staletí otevřeli v Tovačovu cukrovar.
Na trati měla od začátku provozu jasnou převahu nákladní doprava, která vzrostla po roku 1945 zahájením těžby štěrku nedaleko Tovačova, na místu bývalé dědiny Skašov.  Ke štěrkovnám byla v roku 1952 otevřena asi 3 kilometry dlouhá odbočka, která se na vlastní trať  napojovala za Lobodicemi. Osobní dopravě sloužily (kromě tovačovské stanice) aj (ve směru do Kojetína) zastávky Oplocany, Lobodice a Uhřičice obec.
Rozvoj silniční dopravy v prúběhu 70. let vedl k postupnému rušení osobních vlakú, až byla osobní doprava zastavena úplně  v roku 1981. Po roku 1989 se objevilo několik pokusú o její obnovu, žádný však nebyl dotažen až do konce. Nákladní doprava postupně v prúběhu 90.let upadala, včil (asi od roku 2006) však zažívá svoje znovuzrození. Toto se však týká předvšeckým  úseku  Kojetín -  Lobodice - skašovské štěrkovny. Do samotného Tovačova zajíždí asi jeden manipulační vlak za měsíc. Do prosinca roku 2006 však tu egzistovala dopravní služba - ve stanici se nacházel výpravčí, který řídil provoz celé tratě. Včil je tovačovské nádraží takzvaným nákladištěm. Nehlídaná budova se teda može snadno stát cílem vandalizmu.
Já osobně jsem se na tovačovské nádraží poprvé vydal v roku 2007, o jeho egzistenci jsem však věděl už dlouho předtím. Vydal jsem se tam na kolu a od té doby jsem tam byl už několikrát, jezdím tam každým rokem. Jednou se mně poštěstilo jet tam aj vlakem - egzistuje občanské združení Kroměřížská dráha (KMD), která pořádá příležitostné jízdy zvláštních vlakú. Ty sú pro železniční příznivce už skutečnou lahúdkou. Kdo se chcete  také jízdy zúčastnit, tu odkaz: http://www.prototypy.cz/tovacovka/vlaky.php, kde možete najít přehled nejbližších jízd.

Zdroj: stránky KMD, čl. "Příběh tovačovské trati od počátku až do současnosti"

tovacov1
Budova tovačovského nádraží - celkový pohled

tovacov2
Kolejiště (pohled směrem do Kojetína) - scela vlevo je kusá kolej, sloužící údajně k občasné vykládce uhlí. Kolej scela vpravo néni užívána vúbec a od ostatních kolejí je odpojena.

tovacov3
Vstup do bývalé čekárny

tovacov9
Interiér bývalé čekárny - kamna vypadají vcelku zachovale...

tovacov10
Okénko bývalé výdejny jízdenek

tovacov7
Příjezdem zvláštního vlaku nádraží alespoň občas ožije!

tovacov8
... a ještě jednou! K nádraží skrátka patří vlak, cestující...

tovacov4
Přejezd u bývalé zastávky Oplocany na okraji Tovačova (zhruba 1 km od tovačovského nádraží). Scela vpravo možete vidět torzo budovy zastávky. Bylo tu aj nástupiště, ale v roku 1990 bylo rozebráno.

tovacov6
Odbočka do skašovských štěrkoven vypadá docela užívaně (koleje sú lesklé).

tovacov5
Staniční budova v Lobodicích (zhruba 3 km od tovačovského nádraží). Vedle tovačovského nádraží je to poslední zachovalá stanice této tratě. Včil je aj obydlena.




 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama